لری تسلر دانشمند حوزه رایانه و مخترع مفاهیم کپی ، پیست و کات درگذشت

لارنس گوردون تسلر (Lawrence Gordon Tesler) مشهور به لری تسلر (Larry Tesler) دانشمند حوزه رایانه و مخترع مفاهیم مشهوری مانند کپی ، پیست و کات (copy, post, cut) درگذشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از ورج، “لری تسلر” (Larry Tesler)، دانشمند حوزه رایانه که به خاطر ابداع مفاهیم کپی، پیست و کات مشهور است، در سن 74 سالگی درگذشت.

لری تسلر در سال 2007 - منبع : فلیکر

لری تسلر در سال 2007 – منبع : فلیکر

تسلر در سال 1945 در ایالت نیویورک به دنیا آمد و در “دانشگاه استنفورد” به تحصیل علوم رایانه پرداخت. وی پس از پژوهش در حوزه هوش مصنوعی، در سال 1973 به بخش تحقیق و توسعه شرکت “زیراکس” (Xerox) موسوم به “زیراکس پارک” (PARC) پیوست و در آنجا موفق شد مفاهیم کات، کپی و پیست را ابداع کند. این مفاهیم بعدها به گزینه‌های کاربردی و مهمی تبدیل شدند و هنوز هم از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

تسلر در سال 1980 و تحت تاثیر شخصیت “استیو جابز” (Steve Jobs) به شرکت اپل پیوست تا تا سال 1997 به کار خود در آنجا ادامه داد. وی همچنین سابقه کار در شرکت‌های بزرگی چون آمازون و یاهو را در کارنامه خود دارد.

از جمله حوزه های مورد فعالیت لری تسلر ، تعامل انسان و رایانه بود

تعامل انسان و رایانه یا اندرکنش انسان و رایانه، (Human-computer interaction) به دانش و فناوری مدرن و پرتنوع مطالعه، طراحی، اجراء، و ارزیابی سامانه‌های محاسباتی درگیر در محاورات و تعاملات مابین کاربران انسانی از یک سو، و رایانه‌ها و عامل‌های هوشمند نرم‌افزاری از سوی دیگر گفته می‌شود.

این رشته، علم بررسی تعامل انسان و رایانه است. در واقع این علم نقطه تقاطع علوم رایانه و علوم رفتارشناسی طراحی و چند علم دیگر است. ارتباط و تعامل انسان و رایانه از طریق واسط اتفاق می‌افتد؛ که شامل نرم‌افزار و سخت‌افزار است. یک تعریف دقیق آن این است: علم تعامل انسان و رایانه یک رشته مرتبط با طراحی، ارزیابی و پیاده‌سازی سیستم‌های محاسباتی متقابل برای استفاده انسان در مطالعه پدیده‌های مهم پیرامون اوست. این رشته شاخه‌هایی از هر دو طرف درگیر را شامل می‌شود؛ مثلاً گرافیک کامپیوتری، سیستم عامل، زبان‌های برنامه‌نویسی، تئوری ارتباطات و طراحی‌صنعتی برای قسمت کامپیوتری زبان‌شناسی، روانشناسی و کارایی انسان برای قسمت انسانی آن.

هدف رشته تعامل انسان و رایانه ، تقویت تعاملات کاربر و رایانه به وسیله کاربردی‌تر کردن رایانه‌ها و مطابقت آن‌ها با نیاز کاربران است. به عبارت دیگر این رشته مرتبط است با:

  • روش‌شناسی و فرایندهای طراحی واسطه‌ها
  • روش‌های پیاده‌سازی واسطه‌ها
  • تکنیک‌های ارزیابی و مقایسه واسطه‌ها
  • توسعه طراحی و پیاده‌سازی واسطه‌های جدید
  • روش‌های تولید نمونه اولیه

رشته تعامل انسان و رایانه ، در اوایل دههٔ نهم قرن بیستم (۱۹۸۰) میلادی به عنوان شاخه‌ای تخصصی از علوم کامپیوتر که با علوم شناختی، مهندسی عوامل انسانی و طراحی سر و کار دارد ایجاد شد.

منبع: ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *